پشتیبانی : 09124489340

انواع دوربین مداربسته

انواع دوربین مداربسته | از نظر کیفیت، جنس بدنه، لنز و زاویه

در دنیای امروز با پیشرفت علم تکنولوژی دستگاه هایی برای کمک و تامین امنیت ما ساخته و طراحی شده است. از جمله این دستگاه ها، دوربین های مداربسته می باشد که کمک شایانی به منظور ثبت تصاویر از مکان های مختلف به ما کرده است و باعث شده است که از لحاظ امنیت محیط خاطر جمع باشیم.

دوربین های مداربسته مدت زیادی است که تقریبا در همه جا وجود دارد و به ما کمک می کند که از بسیاری اتفاقات مطلع و جلوگیری کنیم. به عنوان مثال حفاظت از مناطق خاص و حائز اهمیت، هوشیاری مدیران نسبت به کارکنان، تامین امنیت خانه و محل کار و جلوگیری از سرقت از جمله کارایی دوربین مداربسته می باشد.

بسیاری از مردم اطلاعات کاملی راجب دوربین های مداربسته ندارند و موقع خرید آنها دچار سردرگمی می شوند، اما شما می توانید با مطالعه کامل این مقاله به راحتی اطلاعات جامع و کاملی را در رابطه با دوربین های مداربسته بدست آورید و بدانید که دقیقا چه نوع دوربینی مناسب شما می باشد.

منظور از دوربین مداربسته چیست ؟

دوربین های مداربسته نوعی دوربین برای ثبت تصاویر می باشند که در هر منطقه و محلی می توان آنها را نصب و استفاده کرد.

در دوربین های مداربسته تصاویر از دوربین ها به یک سیستم مداربسته به کمک دستگاه های DVR و NVR انتقال پیدا می کند و منظور از مداربسته بودن دوربین ها این موضوع می باشد که تصاویر فقط در اختیار شخصی است که دستگاه مرکزی در اختیار دارد.

تفاوت این سیستم با سیستم های تلوزیونی فقط و فقط در مداربسته بودن آن می باشد، چراکه تصاویر سیستم های تلویزیونی برای تمام گیرنده های استاندارد قابل مشاهده می باشند.

دوربین مداربسته در کجا کاربرد دارد ؟

شناخت و آشنایی با سیستم های نظارتی و دوربین های مداربسته به ما کمک می کند تا در تهیه آنها بتوانیم بهترین گزینه را انتخاب کنیم و بعد ها در رابطه با آنها به مشکلی برخورد نکنیم.

دوربین های مداربسته کاربرد های مختلفی دارد که در هر محلی می تواند کارایی متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال در مناطق خاص نظامی برای ورود و خروج افراد از دوربین ها استفاده می شود، در مغازه ها و فروشگاه ها برای اتفاقاتی همچون دزدی دوربین ها تعبیه می شوند و به طور کلی دوربین های مداربسته کارایی نطارتی و امنیتی دارند.

دوربین های مداربسته از چندین نظر قابل بررسی هستند، چهار مورد از مهم ترین این موارد را در لیست زیر شرح داده ایم :

هر کدام موارد بالا را به صورت کامل در ادامه مقاله توضیح داده ایم :

نوع بدنه دوربین مداربسته

دوربین ها در نواع بدنه خود ویژگی های خاصی را دارا می باشند که ما در ادامه سعی در این داریم که تمامی مدل های دوربین را برای شما به سادگی شرح دهیم.

نوع دوربین ها به 8 دسته تقسیم می شوند که می توانید در ادامه به طور کامل آنها را مطالعه کنید و بشناسید.

دوربین مداربسته اسپید دام (Speed dom)

دوربین های اسپید دام (Speed Dome) به دوربین های چرخشی و اصطلاح PTZ معروف هستند. این دوربین ها جزو دسته بندی قوی ترین دوربین های مداربسته قرار می گیرند.

ویژگی منحصر به فرد این نوع دوربین ها، حالت چرخشی آنها می باشد و به شما این امکان را می دهد که در عین حال چندین مکان را تحت نظارت خود قرار دهید.

دوربین های اسپید دام توانایی بزرگنمایی تصاویر را با بالا ترین کیفیت دارند و به تنهایی می توانند با تنظیم و هدایت، تصاویر نقاط مختلف را ثبت و ظبط کنند.

دوربین های اسپید دام توانایی چرخش عمودی و افقی دارند. لازم به ذکر است که این دوربین ها در چرخش افقی محدودیتی ندارند اما در چرخش عمودی فقط و فقط تا زاویه 90 درجه توانایی چرخش دارند.

کاربرد این نوع دوربین ها در محیط های بزرگ می باشد. زیرا این دوربین ها از قابلیت زوم بی نظیری برخوردارند که در محیط های بزرگ کارایی خوبی دارند و تصاویر را در مسافت های دور تشخیص می دهند.

دوربین مداربسته بولت (Bullet)

این نوع دوربین ها ساختار استوانه ای شکل دارند که به همین دلیل به آنها دوربین های بولت می گویند.

دوربین مداربسته بولت (Bullet) یکی از پر فروش ترین دوربین های مداربسته می باشند که در محیط های بیرونی نصب می شوند و اغلب از جنس فلز ساخته می شوند.

این دوربین ها در شرایط بد آب و هوایی بدون مشکل به روند ثبت تصاویر خود ادامه می دهند و معمولا از استاندارد های IP67 و IP66 پشتیبانی می کنند و در برابر باران و گرد و غبار مقاوم می باشند. دوربین های مداربسته بولت از طول عمر بالایی برخوردارند و نصب آنها بسیار آسان می باشد.

از ویژگی های این دوربین فوق العاده می توان به قابلیت دید در شب و رزولوشن خوب آن اشاره کرد.

دوربین مداربسته دام (Dome)

دوربین های مداربسته دام (Dome)، گنبدی شکل هستند و اغلب در مکان های داخلی و خارجی نصب می شوند. این دوربین ها به دوربین های سقفی نیز معروفند و به راحتی بر روی سقف نصب می شوند.

دوربین های مداربسته دام با 2 تکنولوژی آنالوگ و تحت شبکه در بازار عرضه می شوند.

دوربین های بولت معمولا از جنس پلاستیک فشرده ساخته می شوند و نسبت به سایر دوربین های فلزی مقاومت قابل قبولی ندارند. به همین دلیل بهتر است که در محیط های داخلی نصب شوند تا شرایط جوی باعث از بین رفتن و بروز مشکل در سخت افزار آنها نشود.

دوربین های دام اغلب در مراکزی همچون هتل ها، رستوران ها، مغازه ها، مراکز پزشکی و شرکت ها نصب می شوند.

دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye)

دوربین های مداربسته چشم ماهی به شما این امکان را می دهد که تصاویر را در زوایای 180 و 360 درجه ضبط کنید.

به دلیل قابلیت تصویر برداریی از زوایای گسترده شما می توانید از تعداد دوربین های کمتری استفاده کنید که این امر سبب کاهش هزینه ها برای شما می شود.

این دوربین ها برای ارتفاع زیاد طراحی نشده اند و برای نصب این دوربین ها باید مکان هایی با ارتفاع کم در نظر داشته باشید و لازم به ذکر است که برای ثبت تصاویر باید نور کافی در محیط وجود داشته باشد.

استفاده از این دوربین ها در محیط های داخلی پیشنهاد می شود زیرا وجود گرد و غبار و بارش باران احتمال آسیب رساندن به دوربین را دارد.

دوربین های چشم ماهی از تکنولوژی تحت شبکه پشتیبانی می کنند و جالب است بدانید که از قابلیت مکالمه نیز برخوردار هستند.

دوربین مداربسته باکس (Box)

دوربین های مداربسته باکس (Box) به دوربین های صنعتی گفته می شود که بیشتر در محیط هایی همچون کارخانه جات و سوله های عظیم نصب می شود.

لنز دوربین های باکس به صورت جداگانه بر روی آنها نصب می شود و می توان لنز های ثابت و متغیر را روی آن نصب نمود.

دوربین های باکس از بدنه فلزی ساخته شده اند که به راحتی در محیط های خارجی نیز استفاده می شوند و شرایط جوی تاثیری روی کارکرد آن ندارد.

دوربین مداربسته کیوب (Cube)

دوربین های کیوب(Cube) یا به عبارتی دوربین های مکعبی تمامی خدماتی که دوربین های مداربسته در اختیار شما قرار می دهند را دارا می باشند.

دوربین های کیوب قابلیت ضبط صدا دارند و جنس بدنه آنها از پلاستیک تشکیل می شود.

لنز دوربین های کیوب ثابت هستند و دارای زاویه دید بالایی می باشند که تا زاویه 90 درجه را برای شما با کیفیت بالا تصویربرداری می کنند.

به دلیل جنس پلاستیکی بدنه دوربین های کیوب، این دوربین ها مناسب فضای داخل می باشند و برای محیط های خارجی توصیه نمی شوند.

این دوربین ها از تکنولوژی تحت شبکه (IP) پیروی می کنند و به تازگی شرکت های معتبر مدل های توربو HD را روانه بازار کرده اند که بتوانید با بهترین کیفیت ممکن از این محصول بهره ببرید.

نصب و راه اندازی این نوع دوربین ها به دلیل بی سیم بودنشان بسیار آسان می باشد.

دوربین مداربسته پین هول (Pinhole)

دوربین های پین هول (Pinhole) در ابعاد و اندازه یک مکعب بسیار کوچیک می باشند.

دوربین ها پین هول لنز های ثابتی دارند و از قابلیت ضبط صدای محیط برخوردارند. این دوربین ها با کیفیت فوق العاده ای تصاویر را ضبط می کنند و به دلیل اندازه کوچکشان در هر نقطه ای قابل نصب می باشد.

لازم به ذکر است ک دوربین هایی که در ابعاد بسیار کوچک هستند و یا از شکل ظاهری دوربین خارج هستند، استفاده از آنها غیر قانونی بوده و فروش آن به صورت نامحسوس انجام می شود.

دوربین مداربسته سوزنی

این نوع دوربین ها که به دوربین های سوزنی معروف هستند نوعی دوربین مخفی می باشند که قابلیت های ویژه ای دارند. دوربین های مداربسته سوزنی از تکنولوژی HD Tvi بهره می برد که این روند کمک شایانی به کیفیت و انتقال تصاویر در دوربین های مداربسته می کند.

جنس بدنه دوربین مداربسته

جنس دوربین های مداربسته بسته به نوع آنها متفاوت است. اما در کل جنس بدنه دوربین های مداربسته به 2 دسته پلاستیکی و فلزی تقسیم می شوند.

پلاستیکی

جنس پلاستیکی اغلب در دوربین هایی به کار رفته می شود که در فضای داخلی و محیط های مسقف نصب می شوند.

دوربین هایی که از جنس پلاستیک ساخته شده اند در مقابل شرایط جوی ضعف دارند و نمی توانید از آنها در محیط باز استفاده کنید، چراکه این امکان وجود دارد که طی شرایط آب هوایی در کارایی آنها اختلال بوجود بیآید.

فلزی

دوربین هایی که از جنس فلز ساخته و تولید شده اند می توانند در هر شرایطی به خوبی به عملکرد خود ادامه دهند.

بدنه فلزی این این مکان را می دهد که دوربین هایی که از این جنس تولید شده اند در فضای باز نصب شوند و به بهترین شکل تصاویر را ضبط کنند. جنس بدنه این دوربین ها باعث قوی شدن بدنه در برابر ضربه شده است.

بدنه فلزی نسبت به شرایط جوی و آب و هوایی بسیار مقاوم است و هیچ آسیبی به سخت افزار دوربین وارد نمی شود.

کیفیت تصاویر دوربین های مداربسته

در واقع کیفیت یکی اصلی ترین نکات دوربین های مداربسته می باشد. کیفیت دوربین هرچقدر بالا تر باشد، تصاویر بهتری را ثبت می کند. در نتیجه اگر به دنبال دوربینی هستید که تصاویر شما را به خوبی فیلم برداری کند باید یک دوربین با کیفیت تهیه کنید.

کیفیت دوربین ها بر اساس مگاپیکسل دسته بندی می شود و تا امروز از 1 تا 12 مگاپیکسل در بازار موجود می باشد.

تصاویری که شما از دوربین ها با کیفیت های مختلف دریافت می کنید به شرح زیر می باشد. (رزولوشن)

1 مگاپیکسل = 1280×720 HD

2 مگاپیکسل = 1920×1080 Full HD

3 مگاپیکسل = 2048×1536

4 مگاپیکسل = 2560×1440

5 مگاپیکسل = 2536×1920

8 مگاپیکسل = 3840×2160 (4K)

12 مگاپیسکل= 3000×4000

از نظر تصویربرداری در شب

مشکل بسیاری از مردم با دوربین های مداربسته در شب می باشد که آیا در شب هم تصاویری از دوربین دریافت می کنند یا خیر؟.

به کمک دانشمندان و ساخت دوربین های مداربسته دید در شب تمامی مشکلات تصویر برداری در شب حل شده است.

دوربین های دید در شب با دو قابلیت مادون قرمز و ال ای دی های تعبیه شده در آن می توانند در شب به بهترین شکل ممکن تصاویر را ضبط کنند.

در دوربین هایی که مادون قرمز تعبیه شده، دوربین بدون اینکه نوری تولید کند به کار خود ادامه می دهد و با چشم غیر مسلح امکان دیده شدن مادون قرمز وجود ندارد. اما در دوربین هایی که در آنها ال ای دی به کار رفته است برعکس دوربین های مادون قرمز که مشاهده نمی شوند کاملا در راس دید می باشد و می توانید نوری که در شب تولید می کنند برای ضبط تصاویر مشاهده کنید.

تکنولوژی دوربین مداربسته

در گذشته دوربین ها از تکنولوژی آنالوگ بهره می بردند اما امروزه با پیشرفت علم تکنولوژی دوربین هایی با عنوان تحت شبکه تولید شده اند که بهتر از دوربین های آنالوگ عمل می کنند.

دوربین مداربسته آنالوگ

دوربین هایی که از تکنولوژی آنالوگ پیروی می کنند نسبت به دوربین های تحت شبکه ارزان تر هستند و کار کردن با آنها هم بسیار راحت می باشد.

دوربین های آنالوگ تصاویر را با امواج آنالوگ به یک دستگاه دیجیتال انتقال می دهند و آن دستگاه تصاویر را به صورت دیجیتال ضبط و ثبت می کند.

ارزان تر بودن دوربین های آنالوگ از مزیت های آن است و تنوع در مدل های آن هم می تواند برای کاربران خوشایند باشد. از دیگر قابلیت های دوربین های مداربسته آنالوگ می توان به انتقال تصاویر در مسافت های طولانی اشاره کرد.


دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین های تحت شبکه بر عکس دوربین های آنالوگ برای انتقال تصاویر نیاز به کابل دارند تا اطلاعات دستگاه را از طریق شبکه اینترنت جابجا کنند.

نصب دوربین های تحت شبکه به راحتی انجام می شود چراکه نیاز به کابل کشی های فراوان برای اتصال به DVR ندارند و به علاوه از مزیت های آن می توان به این موضوع اشاره کرد که قابلیت این را دارد که صدای دو طرفه را از طریق شبکه جابجا نماید.

دوربین مداربسته تحت شبکه دقیقا می توان مانند یک تلفن هوشمند عمل کند و امکانات فراوانی را در اختیار کاربران خود قرار دهد.

انواع لنز دوربین های مداربسته

دوربین ها بر اساس نوع لنزشان هم می توانند دسته بندی شوند. دوربین ها بر اساس لنزشان قابلیت های مختلفی دارد که آنها را برای شما شرح می دهیم.

لنز های ثابت (FIX)

لنز های ثابت با فاصله کنونی ثابتی تصاویر را ضبط می کنند و بعد از نصب قابلیت تغییر جهت ندارند.

دوربین هایی که لنز ثابت دارند نسبت به دوربین هایی که لنز متغیر دارند ارزان تر می باشند و خرید آنها مقرون به صرفه است.

لنز های متغیر (Varifocal)

لنز های متغیر یا Varifocal امکان تنظیم فوکوس دارند و می توان فاصله کنونی آنها را تغییر داد.

امکان تغییر جهت زاویه لنز پس از نصب هم می توانید اقدام کنید اما برای تغییر جهت این نوع لنز ها باید به صورت دستی اقدام کنید.

لنز متغیر موتورایز (Varifocal Motorized)

لنز های متغیر موتورایز عیناً مثل لنز های متغیر معمولی عمل می کنند با این تفاوت که این لنز ها به صورت دستی تنظیم نمی شوند و با موتوری که در آن تعبیه شده است به راحتی می توان فاصله کنونی آن را تغییر داد.

انواع زوایای لنز دوربین مداربسته

اشکال لنز دوربین های مداربسته نسبت به کارایی آنها متفاوت است چراکه هرکدام به نوعی زوایای خاص خود را در اختیار کاربران قرار می دهند.

چشم ماهی Fisheye

لنز های چشم ماهی توانایی تصویر برداری به صورت 360 درجه ای دارند که در محیط های کوچک بسیار مناسب هستند چراکه فقط فضای کمی را برای مشاهده به کاربران انتقال می دهد.

واید Wide

لنز واید نوعی لنز بخصوص می باشد که تا 90 درجه می تواند تصاویر را دریافت کند و تشخیص چهره تا 25 فوت را انجام دهد در صورتی که رزولوشن تصویر در حالت 1080 باشد.

این نوع لنز ها بیشترین استفاده را در بین نصابان دوربین مداربسته دارد چراکه فضای بیشتری را در بر می گیرد و گزینه مناسبی برای کاربران می باشد.

نرمال

لنز نرمال، لنزی است که باید فاصله کنونی آن با سنسور دوربین یکی باشد و قابلیت بزرگنمایی تصاویر را ندارد.

لنز نرمال در دوربین های مداربسته با فاصله کنونی 3.6 میلیمتری می باشد.

تله فوتو

این نوع لنز ها بیشتر برای مراکزی خاص استفاده می شود که می خواهند تمرکز دوربین روی نقطه ای خاص باشد. اول اینکه این نوع لنز باید از فاصله کنونی زیادی فیلم برداری کند و هم اینکه باید روی یک نقطه زوم شود.

به عنوان مثال در کارخانه جات که صرفا می خواهند تصاویر یک دستگاه را دریافت کنند و ارتفاع سقف کارخانه تا حدودی مرتفع است از این نوع لنز برای دوربین های خود استفاده می کنند تا تصاویر دستگاه خود را دریافت کنند.

کارایی دوربین مداربسته چیست؟

دوربین های مداربسته کاربرد های مختلفی دارد که در هر محلی می تواند کارایی متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال در مناطق خاص نظامی برای ورود و خروج افراد از دوربین ها استفاده می شود، در مغازه ها و فروشگاه ها برای اتفاقاتی همچون دزدی دوربین ها تعبیه می شوند و به طور کلی دوربین های مداربسته کارایی نطارتی و امنیتی دارند.

جنس دوربین های مداربسته چیست؟

دوربین های مداربسته متناسب با مدلشان بین 2 دسته پلاستیکی و فلزی تقسیم می شوند.

کدام دوربین مداربسته کیفیت بهتری دارد؟

کیفیت دوربین ها با مگاپیکسل مشخص می شود. بنابر این دوربین مد نظرتان هرچقدر مگاپیکسل بالاتری داشته باشد از کیفیت تصویر بهتری بهره می برید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

منتظر تماس ما بمانید!